Friday, November 13, 2009

"HATI.."

Hati,
Dikala hatiku masih berbolak balik,
Bisikan dan hasutan syaitan silih berganti,
Ku kuatkan semangat melawan semampu mungkin,
Aaargh, lemahnya diriku kerna sering tertewas!

Hati,
Kerapuhan hati kian meningkat,
Dek kerana titik hitam yang menyelinap dan bersembuyi dihatiku,
Terasa begitu sakit dan pedih apabila virus kian merebak merosakkan hati ini,
Sungguh sukar untukku mendapatkan penawarnya,

Hati,
Sesungguhnya, menjagamu amat sukar bagiku,
Ku tetapkan hati ,
Hati ini mesti dilindungi dan dikasihi,
Tidak tegar untukku menzalimi hati yang diciptakan suci dan bersih,

Hati,
Ku mengorak 1001 langkah yang membawa hati ini dekat kepadaNya,
Agar sentiasa terpelihara,
Kerna, terlalu lemah untukku memeliharanya,

Ya Allah,
Sesungguhnya aku mengerti ,
Hati ini hanya untukMu,

Ya Allah,
Hanya padaMula aku berserah,
Hanya padaMu, selayak-layaknya hati ini kembali ,
Janganlah Engkau membiarkan hati ini dizalimi,
Ya Allah kepadaMu aku bersandar agar hati ini sentiasa di bawah lindungan dan rahmatMu...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

MAAFKAN AKU SAHABAT..

Maafkan ana jika ana bukan lah seorang sahabat yang baik kepada antum..
Ana punya kekurangan sebagai hamba ALLAH..
Ana mohon agar antum semua tegur ana bila ana berkelakuan kurang baik,
Beri ana nasihat bila ana jauh terpesong dari ALLAH..

Maafkan ana jika ana tidak boleh menjadi seorang sahabat yang baik untuk antum semua...

Dengarkanlah lagu di bawa ne khas buat sahabat2ku...




Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

RAHSIA BIBIR WANITA

Bibir wanita memang penuh tarikan. Namun di sebalik keindahan yang dipaparkan, terdapat suatu misteri atau rahsia tentang watak si pemiliknya.Di sini dinyatakan misteri bibir yang patut diketahui.


Bibir segar dan kemerahan...
Wanita yang mempunyai bibir segar dan kemerah-merahan secara semulajadi menandakan dia mempunyai tubuh badan yang sihat dan pandai menjaga kesihatan diri. Sifat mereka juga terbuka dan periang. Ramai yang suka berkawan dengan wanita ini kerana pandai menyesuaikan diri dan ramah dalam pergaulan. Wanita ini juga mampu memberi keriangan kepada pasangannya dengan sifat semulajadinya sebagai wanita.Dia manja dan kehidupannya yang ceria sungguh menyenangkan sekali.Secara umumnya, wanita ini suka dimanja dan mahukan kasih sayang yang penuh kehangatan. Dia akan kecewa sekiranya mendapat pasangan yang kaku dan tidak tahu memanjakannya. Biasanya juga mereka mempunyai raut wajah yang menarik, selari dengan kecantikan bibirnya yang sentiasa mengundang rasa senang dan mesra kaum lelaki.

Bibir yang biru (pucat)...
Tidak kira apa juga bentuk bibir wanita ini, cahayanya kelihatan kebiruan. Biasanya wanita ini tidak begitu boleh diletakkan kepercayaan. Kata-katanya tidak boleh dipegang,selalu bersifat ingkar dan cuai terhadap tanggungjawab dan kewajipannya. Cerewet dan suka menimbulkan perselisihan dengan pasangannya. Jika anda ingin menjadi kekasihnya, anda hendaklah seorang yang boleh mengatasinya atau mengawalnya.


Bibir yang tipis...
Tipis bukan bererti nipis! Wanita yang memiliki bibir tipis pada umumnya banyak mulut dan suka membicarakan hal-hal yang kadangkala boleh disifatkan sebagai tidak wajar. Suka melakukan sesuatu dengan caranya sendiri tanpa mempedulikan apa kata orang lain. Wanita ini pandai memujuk rayu dan tahu juga berpura-pura dalam memainkan peranan demi kepentingannya. Wanita ini juga mempunyai nafsu yang cukup besar dan memerlukan belaian yang penuh kehangatan dari pasangannya. Wanita ini bersikap optimis dalam menjalankan kehidupannya.

Bibir yang mungil...
Wanita ini secara umumnya mempunyai gaya dan pesona yang mendebarkan lelaki. Selalu mempamerkan gaya keanak-anakan dan bersifat manja. Suka didampingi dan dibelai oleh pasangan. Wanita ini juga suka bergantung kepada orang lain, tidak mempunyai pendirian yang mantap lantaran selalu bersikap ragu-ragu dengan apa yang dilakukan.Lelaki mudah mengambil kesempatan untuk menggodanya. Wanita jenis ini juga mudah dijinakkan jika pandai membaca kelemahannya.Wanita ini boleh diharap menjadi ibu yang baik dan suri rumah yang bertanggungjawab. Namun suka merungut dan berleter jika tidak mendapat apa yang diingininya.

Bibir yang tebal...
Wanita berbibir tebal dikatakan mempunayi nafsu yang kuat. Sukakan kemesraan dan kehangatan. Dia juga bersikap agak bebas dan terbuka apalagi jika dikaitkan dengan persoalan cinta dan seks. Mampu memberi keseronokan dan kesenangan kepada pasangannya, namun boleh juga menimbulkan suasana yang sebaliknya lantaran sikapnya yang suka mencemuh dan memalukan dikhalayak ramai.Wanita ini tidak suka sikap yang berpura-pura. Jika diamanahkan suatu rahsia, dia boleh menjaganya dengan baik dan mengunci rapat. Bagaimanapun jika dia mula membenci seseorang ,kata-kata yang dihamburkan menyinggung perasaan orang dan terburailah segala rahsia orang yang dibencinya.Begitu mementingkan kecantikan dan bersolek lama. Banyak wang yang dihabiskan untuk tujuan kecantikan serta bersikap pemboros. Tidak pandai menguruskan rumahtangga dan anak-anak. Jika anda sebagai suaminya, seharusnya mempunyai sifat kewibawaan untuk membimbingnya. Jika tidak dia akan bersikap queen-control!

Bibir sentiasa terbuka...
Mempunyai keinginan yang tinggi dari segi kehidupan dan juga seks. Dalam soal kerja atau tanggungjawab, mereka cukup berdisiplin dan mencapai prestasi yang membanggakan. Ramai wanita jenis ini memperoleh kedudukan yang baik dalam kerjaya kerana mampu berjaya dalam setiap bidang yang diceburinya. Optimis dan bermatlamat. Dia juga mudah jatuh cinta dan berusaha sedaya-upaya untuk memiliki atau memenangi hati lelaki yang dicintainya. Tidak segan atau malu untuk meminta apa yang dihajatinya dalam perhubungan. Dia pandai merangsang pasangan dengan gaya pesonanya yang hebat dan erotik. Pandai memanfaatkan keistimewaan diri.

Wallahu'alam..

Wednesday, November 11, 2009

Warkah Buat Hawa

Assalamualaikum w.b.t.
Ku teruskan bicara buatmu hawa. Semoga kehadiran warkah ini tidak akan mengocak ketenangan dan kedamaian hatimu.
HAWA…
sekali lagi kesedihan menyelubungi hati ini. Hawa, kemana hilangnya sopan santun dan rasa hormatmu terhadapku? Kalau dulu, untuk mengucapkan sebaris kata dihadapan ku sekalipun, kau hanya menundukkan pandanganmu dan menyusun kata sebaik-baiknya dan seatur mungkin. Namun hari ini, suatu kebiasaan jika ku perhatikan malu mu kian lenyap! Antara kita seolah-olah tiada lagi hijab yang menghalang dan kau bisa menyapaku tanpa segan-silu. Malu itu selayaknya kau punyai, tapi kini apa yang terjadi????
HAWA…
Apa yang membimbangkan ku, keadaan ini bisa menjadi kita makin hampir mengetepikan tuntutan perintah Allah. Perhaulan yang ku kira tidak wajar antara muslimin dan mukminat menenggelamkan ku dalam kekalutan perasaan. Terlalu bimbang kiranya suatu hari nanti menjadi kebiasaan jika dilihat kaummu dan kaumku bisa seiringan tanpa ada batasnhya lagi.
HAWA…
Mengapa tidak kau semaikan rasa malumu dalam hatimu? Mengapa hawa yang ku kenal dulu tidak lagi selembut dulu? Tidak seperti dulu? Tutur kata yang petah, alunan suara yang lantang, mengheret aku kedalam kesedihan yang berpanjangan…kau bisa ku samakan dengan teman-temanku yang lain dan jika keadaan ini berterusan, suatu harinanti, hawa akan menguasai dunia dan adam hanyalah penyeri saja. Dulu, ku sanjung tinggi peradanbanmu yang kiranya dibandingkan dengan kaummu diluar sana. Tapi kini kepercayaan ku kini kian luntur tatkala kulihat batas-batasmu kian pudar, dan sedarlah hawa, dirimu adalah wanita yang menyimpan setinggi-tinggi maruah. Lantaran itu, usah terlalu ghairah denganku, kita mempunyai benteng yang teguh, janganlah dirobohkan.
HAWA
Fahamilah, ku tidak ingin kau terlalu menonjol diri, kerana bagiku hawa adalah sebutir mutiara yang terlalu mahal harganya. Terus terang ku katakan duhai hawa, bukan kemarahanmu ku pinta, bukan sapaanmu yang menggembirakan diriku., tapi mengertilah hawa, ku mahu kau pelihara kesopananmu dan maruahmu jangan kau perdagangkan.

HAWA…
Jika bersua muka, tundukkan pandanganmu. Perlahankan suaramu dan usahlah kau terlalu tampilkan dirimi meskipun naluri kita saling memerlukan. Ingatlah hawa, batas-batas pergaulan di antara kita, itulah yang harus dijaga.

HAWA…
Peliharalah tingkah lakumu tidak kira diman-mana jua. Walaupun aku tidak mampu untuk terus menerus memimpin dirimu seandainya kau tersilap langkah, tapi dengarlah hawa, aku mahu kau sedar!! Sedar dirimu bisa terhumban di persada kehancuran jikalau engkau membiarkan dirimu hanyut dengan pergaulan bebas dikala ini. Kaumku, adam tidak ingin dunia ini dimamah laknat Allah lantaran dosa yang kita titipkan.
HAWA…
Sekian dulu untuk kali ini. Ketahuilah hawa, aku amat merindui dirimu yang dulu. Wasalam….
AKAL SENIPIS RAMBUT…..~Perempuan~
Tebalkan dengan ilmu
Hati separuh kaca
Kuatkan dengan iman
Perasaan selembut sutera
Hiaslah dengan akhak yang terpuji…….



“Janganlah kamu risau, jika dirimu tidak dihargai
Tetapi risaulah kamu jika kamu benar-benar
Tidak berharga di hadapan ALLAH S.W.T”



“Janganlah kamu bersikap lemah, janganlah pula
Kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang
Yang paling tinggi darjatnya….
Jika kamu orang yang beriman…….”
~ALI IMRAN : 139~
Assalamualikum.. ne ana dapat dari kawan ana yg kakaknya skulah kat Matrikulasi Labuan.. this artikel are based on true story yg dialami oleh erm bekas pelajar matrikulasi...

BICARA HATI

Sahabat , diri ini pernah dilamun alam percintaan, dalam 2 tahun tempoh melayari ‘kebahagiaan’ itu, banyak memberi pengajaran yang ana perolehi. Apa yang ana ceritakan ini hanya sekadar untuk renungan bersama terhadap kisah yang benar-benar berlaku kepada ana. Hanya Allah sebagai saksi terhadap apa yang ana nukilkan ini. Bukan hanya termaktub pada perhubungan biasa tetapi ana juga telah melayari ikatan pertunangan. Tetapi jujur ana katakana perhubungan yang terbina terlalu kuat walaupun sepanjang perhubungan kami iti, ana hanyapernah berjumpanya sekali sahaja diwaktu perkenalan dulu. Oleh itu, amatlah malang ana melihat sahabat-sahabat sekalian mempergadaikan kecantikan wajah dan tubuh untuk ditatap sewenang-wenangnya oleh orang yang belum tentu bertemu jodoh dengan kita. Kerana cinta itu sebenarnya tidak perlukan jasad untuk bertemu dan tidak perlukan wajah untuk ditatap selalu. Cinta sebenarnya hakikat keindahan dan demi Allah pertemuan sahabat sekalian bersama pasangan dalam keadaan berdua bukan kerana cinta tetapi kerana nafsu. Jujurlah ana boleh teka kerana ana seorang lelaki dan selalu mendengar tentang luahan hati lelaki bahawa sebenarnya mereka berkehendak lebih daripada sekadar sebuah pertemuan. Apakah kita tidak memikirkan bahawa keinginan kita untuk sentiasa bersama membuka laluan untuk musuh laknatullah menggoda saudara sekalian.
Dulu bila bercinta, kadangkala ana terleka dalam melayari perhubungan ana. Bergayut dan bersms adalah perkara biasa bagi ana. Kadang-kadang ada rakan tegur, ana katakana pada mereka ini hak ana lah yang dorang sibuk apasal. Ana kata ana lebih layak daripada mereka yang di luat sana yang terlanjur. Astaghfirullah, waktu itu ana sanggup cari pendapat syeikh-syeikh kita dan buat ‘fatwa’ sendiri untuk pertahankan diri. Bilamana ada kata walaupun bercakap di telefon jak boleh mendekati zina ana jadi tak tentu arah dan tuduh mereka tafsirkan AL-Quran bukan mengikut kaedahnya. Ana juga kata salahkah ana Tanya khabar tunang ana dan beri nasihat kat dia yang berada jauh di semenanjung berbanding ana yang kat Labuan ni. Memang ana akui masa bercinta semua jadi indah, yang buruk jadi baik dihadapan mata. Duit banyak habis kerana sebuah perhubungan yang bernama cinta.
Tetapi akhirnya Allah sedarkan ana, walaupun ana menyayanginya dan memang menjadi harapan ana dialah wanita yang bergelar isteri ana tetapi takdir Allah menentukan perhubungan kami berakhir ditengah jalan. Sebuah ikatan pertunangan yang selama ini utuh, punah atas kehendak Allah swt. Ana jadi terlalu sedih tetapi rupa-rupanya percayakah saudara sekalian kalau ana katakana sebenarnya itu semua mempunyai hikmah dan DIA sebenarnya hendak mengajar ana perkara yang lebih berharga. Ana tidak akan memanjangkan cerita ini tetapi ada pengajaran yang ana hendak sampaikan melalui apa yang ana tulis ini.

SEBENARNYA SEMUA JODOH ADALAH KEHENDAK ALLAH S.W.T.
Hubungan ana sebenarnya hanya setingkat kealam perkahwinan. Walaupun umur ana masih muda lagi. Buktinya semua yang diimpikan selama ini tidak menjadi kenyataan. Redhalah saudara bahawa ketentuan Allah yang maha Bijaksana.

SEDAR KESILAPAN LALU..
Saudara putusnya pertunangan ana seolah-olah hati ana da tiada lagi. Tetapi yang menakjubkan bilamana ana sedih, hati ana memanggil bahawa ada lagi Sang Pencinta yang selama ini ana lupa akan cintanya yang tidak pernah surut dan padam. DIA senggup menunggu dan memaafkan kesilapan ana, Dia menyambut dengan penuh kasih dan mempercambahkan ketenangan dihati ana. Dia menemani ana dalan lena ,dalam jaga, dalam ana tersenyum atau berduka. Hati ana ceria berbunga kembali dan janjinya adalah lebih pasti dam mengagumkan. Siapa yang beriman dan beramal soleh, Dia akan pulang ke sisiNYA dalam kenikmatan yang tak berpenghujun. Itulah cinta yang selama ini ana lupakan…….terima kasih ya Allah……………..

BERAWAS SEBELUM TERLAMBAT..
Saudara yang kukasihi kerana Allah. Ramai yang tewas dalam permainan cinta, ramai yang menyerah dalam gelombang percintaan yang menerjah dan ramai yang merana kerananya. Ana pernah terdengar seorang pelajar KML ini cuba membunuh diri setelah gagal dalam percintaan, wallahua’alam samada cerita ini benar atau tak. Tapi yang pesti inilah yang bakal terjadi bila hati kosong dari cahaya Allah tetapi dipenuhi dengan kebinasaan nafsu. Putus cinta bukan bererti dunia telah berakhir, tetapiia adalah permulaan yang baru dalam kita melihat dunia lebih luas. Secara jujur, apabila kita menyedari hikmah perpisahan ini kita akan mula belajar untuk menghargai kasih sayang yang sebenar dan lebihbersifat adil.
Saudara, ana bukanlah penentangkepada percintaan kerana ia fitrah kehidupan kita. Tetapi yang ana nak saudara sekalian renungi adakah kita menanam rasa cinta yang terhormat pada diri kita. Bagi yang bercinta, apa yang ana nak tulis sebenarnya nak kongsi pengalaman dengan saudara sekalian supaya saudara dapat bersedia dengan apa yang bakal terjadi keran pastinya langit tidak akan selalu cerah. Begitu juga , ana nak saudara renungi hakikat sebenarnya, kerana cinta itu terlalu suci. Dan kesucian itu adalah dengan penjagaan maruah dan pemeliharaankehormatan diri tetapi apa yang saudara lakukan ketika ini adalah melemparkan jauh-jauhnya mahkota kemuliaan yang bertakhta megah selama ini. Saudara, yakinlah kita bahawa pasangan yang kita asa ini adalah yang akan bersama kita selamanya sehingga kita sanggup membiarkannya mendekati, memegang dan memeluk kita sesuka hatinya. Apakah kita juga sanggup bila ditakdirkan suatu hari nanti kita bertemu jodoh dengan orang lain, ternyata dia juga mempunyai sejarah yang sama seperti kita(dlm m’lakukan hal maksiat). Kita sebenarnya terlalu taksub dengan cinta manusia, tanpa kita sedari hanya sebentar lagi kita akan dicampak ke dalam keazaban yang bernama neraka. Sedarlah teman, kita terlalu jauh tersasar. Harap renungilah apa yang ana tulis ini dan ambillah sedikit masa untuk kita muhasabah diri khususnya tentang apa yang kita telah lalukan hari ini dan apa bekal kita jika esok tiada lagi.

आना दान चिंता..

Assalamualaikum.. erm ana nak kongsi cerita dgn antum semua..harap kita sama-sama dapat ambil pengajaran dari cerita ne..insyaALLAH..

BUKA MATA, BUKA MATA HATI....


Setiap hari kawan-kawan rumah ana bercerita tentang lelaki idaman mereka: apa yang dikatakannya, apa yang ditawakannya, apa yang dilakukan dan segalanya, apa kandungan sms yang diberinya. Tambah-tambah lagi lelaki yang memang diidam mereka sejak dahulu, maka gembira bukan kepalang bila ‘mimpi selama ini jadi kenyataan.’ Ana tak terniat nak menunjukkan reaksi kurang senang. Mungkin ana sangat pentingkan diri. Ana takut nak memberitahu yang ana naik muak mendengar semua itu. Ana takut mereka semua marah pada ana. Ana memang pentingkan diri. Mungkin sebab kami telah lama menjalin ikatan persahabatan, ana takut ikatan ini putus begitu sahaja kerana salah faham. Hati ana berbelah bahagi.

Lantas ana tiada jalan lain selain menunjukkan muka kurang berminat bila mereka semua bercerita. Sememangnya, ana sakit hati bila fikirkan suatu persahabatan boleh bertukar menjadi berisiko bila tajuk lelaki muncul. Yang ana sedihkan, mereka fikir ana cemburu…. Dulu, ana seperti mereka, melompat kegembiraan bila dapat tunjuk ayu atau tunjuk baik pada lelaki yang ana suka. Di hadapan lelaki-lelaki ini, ana haruslah kelihatan perfect dan sempurna. Tambah-tambah lagi bila mereka senyum atau tegur, dunia kelihatan cerah walaupun hari hujan. Ana tahu, kawan-kawan ana cemburu pada ana. Mereka bercakap di belakang ana. Ana tahu ada kawan ana yang selalu menangis kerana cemburukan ana. Allah memberi ujian. Allah beri segalanya pada ana. Ana mampu attract lelaki-lelaki yang ana suka. Ana dapat segalanya. Ana bersembunyi di belakang dinding hipokrit ana, hidup sebagai pelakon. Hanya kawan-kawan ana yang tahu siapa ana.

Di dunia luar, ana kelihatan baik tapi di rumah, ana bertepuk sorak tentang lelaki. Aduh, teruknya ana! Ana belajar bercakap, mendengar malah melakukan perkara-perkara yang tidak berfaedah. Ana gembira kerana ramai kawan ana suka pada ana yang makin sporting. Dalam masa yang sama muncul kawan-kawan ana yang menasihatkan ana secara halus. Ana faham maksud mereka. Namun, ana kabur dengan kehidupan ketika itu kerana pada ana, sememangnya ana tidak melakukan apa-apa kesalahan! Malah terlintas di fikiran ana yang kawan-kawan yang menasihat itu terlalu kolot kerana hidup di dalam kepompong islamic mereka. Ana dapat lakukan apa yang ana teringin lakukan dulu. Bermula dengan tegur-menegur, bertanya, berbual, bergurau dan seterusnya yang semakin lama menghampirkan ana pada perkara-perkara fitnah. Ana pula sukakan gosip-gosip tentang ana lantas ana mengapi-apikan lagi semua gosip itu. Ana bangga. Dan dalam masa yang sama, kawan-kawan ana semakin cemburu…


Ana keluar date dan ana yakin ana tidak bersalah kerana berteman dan berpakaian sopan. Ana lupa yang teman ana juga keluar date seperti ana. Nampaknya, fungsi perkatan ‘teman’ itu tak bermakna. Namun, semakin lama ana semakin cemburu pada kawan-kawan ana yang selalu menasihatkan ana. Hidup mereka dekat dengan agama. Tiada unsur-unsur fitnah. Mereka ini tiada gosip dan tidak meletakkan diri mereka di dalam dunia sia-sia. Yang membuatkan ana paling cemburu, semua orang baik-baik yang ana kenal, sukakan mereka! Baru ana terfikir, setiap manusia akan mencari seorang teman yang baik dan bertaqwa. Begitu juga ana. Manusia-manusia yang leka akan mengambil jalan mudah untuk berfoya-foya terlebih dahulu sebelum mencari teman idaman yang soleh/solehah. Dan ana, ana di golongan mana? Kemudian. ana masih meneruskan kehidupan ana yang penuh dengan penipuan, hipokrit dan kebencian itu. Ana teruskan enjoy. Tanpa ana sedari, ana mengalami suatu perasaan menyesal setiap kali ana habis enjoy seperti berdating dan sebagainya. Perasaan berhibur dan menyesal itu datang bersilih ganti sentiasa. Perlahan-lahan ana tertarik semula pada kehidupan yang sebenar. Istilah ‘muda hanya sekali’ terpadam dari kepala ana.

Ana sedar. Ana sedar. Ana sedar. Kadang-kadang, ana cemburu pada kawan-kawan ana yang masih enjoy dengan hal-hal yang tidak berfaedah itu. Ana teringin bercouple, sms, terasa disayangi dan menyayangi. Sememangnya setiap manusia teringin. Namun, ana bersyukur akal ana masih boleh berfikir dengan waras akan kesan-kesannya yang memudaratkan hati. Ana kerap kali tekankan di kepala ana yang ana akan menyesal akhirnya walaupun ana enjoy seperti mereka. Ana teringat kepada perasaan menyesal seperti yang selalu ana alami dahulu:

1. Ana teringin bercerita masalah pada seorang lelaki yang boleh dianggap kawan baik seperti yang dilakukan oleh kawan-kawan ana. Namun, ana tekankan yang semua masalah ana biarlah ana sandarkan pada Allah. Ana tidak juga bercerita kepada kawan-kawan perempuan ana. Masalah, kesedihan, dan penderitaan ana biarlah jadi milik Allah.

2. Ana teringin bergelak ketawa dengan lelaki. Kemudian, muncul peringatan-peringatan Allah di kepala ana. Ana teringin berkawan rapat atau gang dengan lelaki, kemudian muncul pula kata-kata nasihat kawan-kawan ana. Sebaik-baik perempuan solehah ialah yang tidak meniti di bibirnya nama-nama lelaki dan tidak meniti di bibir mana-mana lelaki namanya. Selalu ana tekankan. Hindarilah zina. Pergi jauh. Terutamanya zina hati.... Ana tekankan bila terbuka soal couple, sms, dating dan sebagainya..

Sahabat ialah mereka yang memberitahu kamu kebenaran, bukannya membenarkan apa yang kamu beritahu…Ana tidak dengki mereka mendapat lelaki kacak walaupun lelaki itu direbut juga oleh ana dahulu. Ana tidak dengki mereka dapat makan bersama lelaki idaman dan dapat studi sama-sama. Ana tidak berdengki. Yang ana tahu, ana sayang kawan-kawan ana…..

Ya Allah..bukakanlah pintu hati kami untuk menyambut hidayahmu.