Friday, January 10, 2014

Kita Pendosa!

Bismillah.

Saat exam masih berlangsung, ku titipkan satu puisi..

 

Seringkali aku tersungkur,
Dek nafsu yang bermaharajalela di jiwaku!
Aku jatuh
Aku bangun
Jatuh dan bangun!


Aku hilang hala tuju saat ini
Aku teraba-raba mencari sinar cahaya yang pernah singgah di hatiku
Aku kehilangan cahaya itu,
Kerana dosa yang bertubi-tubi ku lakukan


Ya Allah!
Hinanya aku!
Tidak bersyukurnya aku ya Rabb…

Tunjukkan aku jalanMU ya Allah
Sungguh,
Aku benar-benar telah jauh tersasar
Aku lemah,
Sangat lemah tanpa cahaya dariMU

Terteleku aku ya Rabb…
Menyesali perbuatan lalu


Terdiam
Tanpa kata,
Aku cuba bangkit semula
Mencari secebis kekuatan yang hilang tanpa ku sedari…
Seperti kanak-kanak yang baru belajar untuk tegak berdiri,
Aku jatuh lagi!

La hawla wala quwwata illah billah…

Aku mohon kekuatan dengan kekuatanMU,
Ampunkan dosa-dosa yang telah ku lakukan ya Allah…
Aku bertaubat padaMU…
Terimalah taubatku,
Hamba hina ini… :’(


Nota kaki : Ilham masa study Programming. Sentiasa perbaharui taubat.

No comments: