Monday, November 24, 2014

Pilihan

Bismillah.

Assalamu'alaikum, Salam Eco Campus & Salam Peneraju Perubahan!



Minggu-minggu dan bulan-bulan yang semakin mencabar. Jatuh bangun. Up and down.

Making a choice is not easy. Banyak perkara kena timbang tara. Kalau pilih ini, apa pros and cons nya? Kalau pilih itu pula, apa pros and cons nya?

Apa manfaat untuk masa depan aku? Lebih dari masa depan, apa manfaat untuk agama? Dakwah? Tarbiyyah? Semua kena consider bila mau buat keputusan. Itulah yang Islam ajar.


Indahnya isi doa Istikharah, makna doa yang benar-benar mengharap dan bertawakal sepenuhnya kepada Allah, yang Maha Mengetahui akan segenap diri manusia.

Kata Jabir bin Abdullah: Rasulullah s.a.w. mengajar kami beristikharah dalam semua pekerjaan seperti baginda mengajar kami satu surah dari Al-Quran, sabdanya: "Apabila seseorang kamu mempunyai rancangan untuk melakukan sesuatu hendaklah dia melakukan solat sunat dua rakaat, kemudian bacalah doa ini: 




Ya Allah,
aku beristiharah dengan ilmu-MU
ku mohon kekuatan dengan kekuatan-Mu
dan ku mohon keagungan dengan kurniaan-Mu

Kerana Engkau berkuasa dan tidak pula aku
Engkau mengetahui juga tidak pula aku
Maha Mengetahui yang ghaib

Ya Allah jika ini baik bagi ku, agamaku dan kehidupan
juga natijahku selepas ini
maka tetapkanlah Engkau mudahkanlah
dan berkatilah aku padanya..

Ya Allah jika ini buruk bagiku, agamaku dan kehidupanku
juga natijahku selepas ini
maka jauhkannya dariku juga
juga jauhkan aku darinya..

Tetapkan aku dengan kebaikan sebagaimana 
yang sepatutnya..
Kau jadikan ku meredhainya...


Semoga pilihan yang aku buat ini mendapat keberkatan daripada-Nya. Doakan proses pertukaran kos ini dipermudahkan :)

















No comments: